Ruokavalio ensi vuodelle?

En ole koskaan kuulunut ihmisiin, jotka odottavat uutta vuotta aloittaakseen jotain. Olen aina halunnut aloittaa samantien tai viimeistään seuraavana maanantaina. Viime aikoina olen kuitenkin pohtinut paljon alkavaa vuotta ja päätynyt siihen, että ensimmäistä kertaa elämässäni taidan tehdä muutaman uuden vuoden suunnitelman. En tykkää sanoa uuden vuoden lupauksen, kun olen vuosi kaudet nähnyt ihmisten lupaavan kuun taivaalta ilman, että mikään on todellisuudessa muuttunut.

Ensi vuoden suunnitelmiini kuuluu liikunnan lisääminen sekä ruokavalioon panostaminen. Tämän vuoden olen syönyt hyvin vapaasti kaikkea, mutta taas ensi vuonna on aika hieman kiristää ruokavaliota. Missään nimessä kyse ei ole dieetistä tai muusta, vaan puhtaasti hyvän olon tavoittelusta. Huomaan jatkuvasti, ettei mun kroppani pidä pastasta eikä leivästä ja silti olen niitä varsinkin kuluneen puolen vuoden aikana syönyt järkyttäviä määriä ihan puhtaasti laiskuudesta ruoanlaittoon.

IMG_4699

Tulevana vuonna aion panostaa erityisesti siihen, että suurin osa ruokavaliostani on gluteenitonta. Normaali pasta ja leipä eivät vain yksinkertaisesti toimi vatsani kanssa, joten nyt on aika viimeistäänkin alkaa kuunnella kehoaan ja sitä mitä se pyytää. Usein mielitekoihin on joku syy ja sen selvittämällä ne laantuvat. Itse en aio ruveta ruokanatsiksi ensi vuonnakaan, mutta kultainen 80/20 sääntö tulee astumaan tähän taloon pysyäkseen. Kun ruokavalion perusta on kunnossa riittää tilaa myös herkuttelulle, jonka senkin voi tehdä järkevästi.

lauraahola

Vuoden 2016 ruokailun kulmakiviä ovat siis:

  1. GLUTEENITON RUOKA. Leivän puputtaminen unohtuu ja pasta vaihtuu gluteenittomaan. Ei liian vakavaa kyläillessä, mutta omassa keittiössä ja normaali arjessa mennään näin.
  2. RAAKARUOKA. Sain lahjaksi ihanan raakakakkukirjan, mistä oon super innoissani! Uskon, että raakaleipominen on ensi vuoden juttuni ja en malta odottaa, että pääsen testaamaan kaikenlaisia ihania raakareseptejä ja välipalapatukoita! Lisää reseptejä tulossa myös blogin puolelle, nam!
  3. SÄÄNNÖLLINEN ATERIARYTMI. Ennen tämäkin oli minulle täysin normaalikäsite, 5 ateriaa päivässä. Noh, viimeisen vuoden aikana tämäkin sääntö on lentänyt ikkunasta ja nyt se on aika onkia takaisin. Säännöllinen syöminen auttaa jaksamaan, hillitsee makean nälkää ja pitää energiat tasaisina.
  4. AAMUPALA. Aamupala on päivän tärkein ateria, jonka liian usein nappaan työmatkalla kahvilasta mukaan. Ei terveellistä eikä edullista, tämä typerä tapa joutanee roskakoriin. Tervetuloa elämääni taas ihanat ja raikkaat aamusmoothiet, joita rakastan! Niillä jos jollain on ihanaa aloittaa aamu ja saada hyvää virtaa koneeseen. Tällä hetkellä suosikkejani ovat vadelmasmoothiet, joihin lisään banaania, vadelmia, Total360 vanillaa, sekä mantelimaitoa. TOIMII<3
  5. LÄHIRUOKA. Lähitiloilta voi tilata esimerkiksi kananmunia ja vihanneksia kotiin. Mikään ei ole parempaa kuin luomukananmunat, jotka ovat täysin eri makuisia kuin kaupan versiot!

 

Minkälaisia suunnitelmia sinulla on ruokavaliosi suhteen? Jatkatko samaa rataa vai onko muutoksia luvassa?  🙂

// Laura

Smoothie vinkki!

Marjoja, banaania ja superfoodeja.

image

Mansikoita, banaania, jogurttia, taateleita, avocadoa, kiiviä ja limeä. Superfoodeja ja pähkinöitä, mantelimaitoa ja raakasuklaanibsejä. Täydellisen smoothien valmistamiseen löytyy niin monia vaihtoehtoja <3

Smoothie on ollut yksi lempi aamupaloistani pitkään jo yksin siitä syystä, että sen voi nauttia kätevästi siirtyessä paikasta toiseen ja se on helppo vain kaataa kurkusta alas. Arkiaamuisin en jaksa vitkutella kotona vaan haluan liikkelle mahdollisimman nopeasti ja näihin nopeisiin aamuihin smoothiet sopivat loistavasti 😉

Sisältöä muokkaamalla aamupalastaan voi tehdä juuri niin kevyen tai täyteläisen kun tahtoo ja oikeat superfoodit lisäämällä smoothie pitää helposti sisällään uskomattoman määrän tärkeitä ravintoaineita. Tänä talvena uusi tuttavuus sekoituksissani on Total25. Tämä sekoitus erilaisia superfoodeja auttaa ravitsemaan kehoa ja pitämään flunssan loitolla. Kaiken lisäksi se maistuu hyvältä eikä jää paakkuiseksi muun juoman joukkoon. Toimii!

Kuvassa oleva smoothieni sisältää:

  • Jogurttia
  • Banaania
  • Tuoretta Minttua
  • Raakakaakaonibsejä
  • Pussin Total25

Mitkä ovat Sun lempiainesosat smoothieeseen? Entä oletko jo testannut smoothiebaaria? 😉

// Laura

*Tuote saatu lahjaksi: Suomen voimaruoka